vrijdag 30 mei 2008

puzzle 14; instant messaging blabla


Instant Messaging. Ik had zo mijn twijfels toen ik aan dit onderwerp begon. Ik ken nog wel van vroeger de Instant Pudding. Een kleine doosje met poeder die in combinatie met melk veranderde in allerlei smaken van bananen tot chocolade. In mijn herinnering was bijna alles mogelijk. En dat heeft mij toen ik ouder werd toch wat over de herkomst aan het twijfelen gebracht. Ik zal eerlijk bekennen, ik had nog nooit het nut van chatten ingezien. Wie in mijn profiel kijkt ziet dat één van mijn "hobby's" het onderhouden van sociale contacten is. Maar dan het lieftste gewoon life. Gezellig bij elkaar aan een tafel of op de bank praten over de dingen des levens. Al heel lang geleden werd dit life-gedoe aangevuld met een brief sturen of een kaartje. Later kwam het telefoneren erbij. Iets korter geleden een mailtje. En nu dan google talk. What's next ? Ik heb me aangemeld bij Google Talk. Er verscheen tegelijk een icoontje op mijn bureaublad. Ik ging ook even kijken bij http://www.meebo.com/. Ook leuk maar er komen dan zoveel manieren om met elkaar in contact te komen dat ik het overzicht wat verlies. Ik houd het voorlopig maar bij één IM'er, maar ik weet niet welke verrassingen 23 dingen nog meer in petto heeft.
Ik het ervaren dat het handig is om even raad te vragen aan mijn mede23dingers, even snel weer op spoor geholpen. Geweldig hulpbron in de communicatie, die op allerlei terreinen straks toegepast kan worden. Nu wordt het als vraagbaak ingezet voor bibliotheken maar misschien is dit straks ook mogelijk voor P&O? Als we met meerdere mensen gaan nadenken over de toekomst moeten we dit ook maar meenemen stel ik voor. Ik merk dat elke vorm van communicatie ook weer een andere inbreng met zich meebrengt. Is bij het schrijven van een kaartje de taal én het doel meer van blijvende aard, het IM'en is veel sneller en tijdelijker. De taal verandert hiermee ook zoals ik in een eerdere puzzle al aangaf. ff is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, maar wat vinden jullie van htskd if thnx en plzzzz?

1 opmerking:

diriwout zei

Is htskd hatsiekidee? leuk gevonden, de andere afkortingen kende ik wel. Maar je hebt gelijk door het snelle chatten veranderd de taal. Dit werkt trouwens behoorlijk in mijn dyslexies voordeel.(wat trouwens een verschrikkelijk moeilijk woord voor iemand die dislekties is) moeten we ook maar een afkorting voor verzinnen. Lachen dat je dan weer aan instant pudding moet denken. Aten wij vroeger ook vaak thuis. Het lekkerste vond ik de lange vingerpudding met veel rum en custard.