donderdag 15 mei 2008

puzzle 11; ontdek wiki's


Voor de oplettende lezers van mijn blog (dat zijn vast heel veel mensen); ik heb nummer 10 overgeslagen. Dat heb ik gereserveerd voor alle zaken die ik nog eens wil uitvogelen, ik heb de gehele 23 dingen cursus doorgevlooid tot en met nummer 11, alle commentaren gelezen en alles waarvan ik dacht dat wil ik ook nog uitproberen zolang in dit concept geplakt. Dat concept kan ik blijven aanvullen met alles wat ik nog tegenkom en zo loop ik ook weer voor synchroon met de nummering van de dingen. Lijkt me handig en dwingt mezelf niet teveel zijpaden te bewandelen. (JAMMER).
Wiki. Nu we onze 30 delige encyclopedie afgevoerd hebben naar de kringloopwinkel is het prettig dat het toch thuis nog ergens mogelijk is om informatie te vinden over bepaalde onderwerpen. Dus daar kende ik Wiki al enigzins van. Ik wist al dat het niet "the whole thruth and nothing but the thruth"was. Maar wat nieuw was voor mij dat je als het ware van een webpagina een bestand maakt wat je kan aanvullen en er daarna weer een webpagina van kan maken. Dat maakt het lijkt me wel lastig om het waarheidsgehalte van de inhoud te bewaken. Maar ja, aan de andere kant dat heb ik me bij de encyclopedie ook nooit afgevraagd hoe waar die waarheid was. De toelichting van Wikis in plain Englisch was inderdaad leuk en leerzaam. De Wiki van Wouter Gerritsma vond ik leuk en met name het onderdeel toonkasten vind ik als visiueel ingesteld mens zeer overzichtelijk. De wiki van de OB Deventer vind ik een leuk initiatief maar dat vind ik nog wat mager. (Maar misschien zijn ze nog maar net begonnen ?). Hoewel ik nu nog geen concreet voorbeeld heb kan ik voorstellen dat als meerdere mensen die gezamenlijk één document moeten maken dit een geweldig hulpmiddel is. Veel beter dan al die concept-versies.
Tot slot, de foto van deze week heb ik gevonden onder Ki. Ik heb niet zoveel met WiKi, maar des te meer met Ki (en dan bedoel ik niet de betekenis in het Nederlands maar de Japanse, nl. levenskracht).
Op naar ding 12.
Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van mijn medecursisten met het Netvibes programma, ik vind het traag en het loopt regelmatig vast. Hebben jullie dit ook en zo ja, hoe lossen jullie dit op. Ik ben op aanraden van meester Wout al gedeeltelijk overgestapt op IGoogle, maar misschien is Netvibes nog te redden ??

Geen opmerkingen: