zondag 15 juni 2008

puzzle 20. Online muziek : deel je muzieksmaak en ontdek ...


Diegene die verwacht hadden dat deze puzzle alleen over Bruce Springsteen zou gaan moet ik teleurstellen. Ik ben als jongste in het gezin opgegroeid met de muziek van de 60-jaren. Het was één en al protest bij ons thuis. De teksten van Boudewijn de Groot en Jaap Fisscher kende ik beter uit mijn hoofd dan het verplichte versje voor de zondagschool. Toen ik zelf wat meer oor voor muziek kreeg koos ik toch geleidelijk voor de meer rock/blues kant, want ik wilde absoluut geen soulkikker zijn (de twee stromen van de 70-tiger jaren die mij bij gebleven zijn). Door later te gaan volksdansen kwam daar folkmuziek bij. En nog steeds vind ik het heerlijk om naar wereldmuziek te luisteren. Door in een a cappela koor te gaan zingen kreeg ik wat meer belangstelling voor klassieke muziek, wat te denken van Kathleen Ferrier, de beroemde alt. Ik vind het (nog steeds) heerlijk om te dansen, dat kan van alles zijn als het maar een goed ritme heeft. New Age is niet ongemerkt aan mij voorbijgegaan. Nou wat krijg je dan voor muzieksmaak, een ratjetoe (schrijf je dat zo - krijg een associatie met een heel raar toetje). De muziek van de laatste jaren is een beetje aan me voorbijgegaan. Alleen namen als James Blunt, Blof en Anouk zijn blijven hangen. Ik vond dit wel een heel leuk "ding"om te doen. Ik heb http://www.apple.com/itunes/download/ en http://www.last.fm/download/ uitgeprobeerd. Alleen geloof ik dat er bij de I-tunes download iets niet goed is gegaan. Bij alles wat ik uitprobeer vraagt de PC opnieuw om een download en als ik het doe krijg ik een soort melding van dat het al geïnstalleerd is. Dan maar naar last.fm. Ik heb eens tussen mijn LP's gesnuffeld, mijn CD's bekeken, en me verbaasd hoeveel muziek er terug te vinden is op last.fm. Ik heb de widget een andere kleur en vorm gegeven en in de sidebar geplaatst. Alleen irritant dat er van elk nummer maar 30 seconden gedraaid wordt..... (maar misschien vinden jullie dat wel meer dan genoeg). Ik zal eerlijk bekennen ik heb (nog) niet alle leesaanbevelingen doorgelezen, dus misschien vind ik daar wel de instructie voor de dingen die ik nu niet kan. Ik zag wel in last.fm dat je ook nog een widget met foto't van hoezen kon maken van ....... hij staat dus toch weer in de sidebar. Terwijl ik dit typ zoekt last.fm muziek voor me uit, die lijkt op één van mijn favourieten. Ik moet eerlijk bekennen, ze hebben er echt verstand van, want het klopt. De keuze van de foto van de roos bovenaanis bewust. Er zijn mensen die heel lang kunnen praten over de dingen. Maar voor mij is de essentie van muziek het raakt je of raakt je niet.......
De tussenpuzzle - het leuke Flickr spelletje blijft nog even liggen, want ik wil eerst mijn huiswerk af ( de verleiding is groot, maar ik ben sterk). Enne waar in het land is Biebbean aan het multitasken ........ dan blijf ik daar nog even uit de buurt.

1 opmerking:

diriwout zei

Hey Puzzeltje, eindelijk tijd gevonden om je laatste blogs te bestuderen en een reactie te plaatsen.

Volgens mij heb jij je afgelopen zaterdagavond wel vermaakt met zoveel verschillende muziekstijlen, volgens mij raakte elk nummer je, je was niet van de dansvloer af te slaan -:)

Wat betreft iTunes, misschien heb je het programma op een voor jou verborgen plek geïnstalleerd?

IK ben zeer te spreken over jouw muziekkeus op Last FM, had het zelf uitgekozen kunnen hebben. Zou dan nu ALSTUBLIEFT dat irritante midi geluidje, van dat schiet spelletje verwijderd mogen worden. Ik schrik me soms de pleuris als ik je site weer opstart.

Ding 20 goed afgerond toch. Flickr nu maar weer op -:)