donderdag 5 juni 2008

puzzle 18; Library thing

Vandaag in de wereld van het boek gedoken. Ik dacht begrepen te hebben dat de hedendaagse Library ging over meer dan boeken, maar deze bibliotheek doet nog gewoon lekker ouderwets alleen boeken. Ik ben begonnen met een account aan te maken via http://www.librarything.nl/ vervolgens beknopt mijn profiel ingevuld http://www.librarything.nl/profile/23puzzle. Toen ben ik mijn boekenkast ingedoken. Nu moet je je dat niet al te rooskleurig voorstellen. In een vorig leven had ik een kamer en daar stond een grote boekenkast die volledig gevuld was met boeken. De verhuizers hebben me deze afwijking destijds behoorlijk kwalijk genomen. In de huidige tijd heb ik her en der een plank/kast met boeken op onderwerp. Zo heb ik een verzameling kookboeken, kunstboeken, boeken over tuinen, spirituele boeken en knutsel/creatieve boeken. Ik maak tegenwoordig een onderscheid tussen leesboeken en bewaarboeken. Veel van mijn leesboeken zitten nog in dozen, maar krijgen een andere bestemming (projectnummer 44-dus nog niet ingepland wanneer). Ik heb nog een aantal reisverhalen die ik wil bewaren, maar een leesboek leen ik tegenwoordig. Er verschijnen zoveel nieuwe boeken en ik ben natuurlijk niet toevallig werkzaam bij een bibliotheekcentrale. De nieuwe Kate Mosse - Tombe ligt me al een tijd toe te lachen maar wegens tijdgebrek kom ik er helaas niet aan toe om te gaan lezen. Jammer, want ik vind het heerlijk om mij helemaal te verliezen in een mooi en/of spannend verhaal. Ik heb een paar bewaarboeken toegevoegd in http://www.librarything.nl/catalog/23puzzle. Ik heb de boeken voorzien van "tags". Om het aanzien wat aantrekkelijker te maken wilde ik graag de kaften toevoegen maar helaas kon ik er maar twee vinden. De ene heb ik als afbeelding bovenaan toegevoegd (wel wat klein, maar het boek behoord bij de zeer indrukwekkende fototentoonstelling - The Family of Man).Ik zag bij extra dat het mogelijk was om een icoontje (een "chiclet") in je blog op te nemen met een koppeling naar je profiel of boekenverzameling. Dat heb ik zojuist in de sidebar geplaatst, volgens Library Thing om indruk te maken. (Wie onder de indruk is mag reageren). En dan blijken er nog eindeloos veel meer mogelijkheden in dit programma te zijn.
Ik vond het een leuk programma om in rond te snuffelen, het is handig in gebruik om je boekenkast digitaal te ordenen. Ik zoek nu alleen nog iemand die mij helpt om mijn foto's, mijn boeken, mijn afspraken, mijn joost mag weten wat verder nog digitaal te ordenen en op orde te houden. Via Library Thing kun je gemakkelijk weer op nieuwe leesideëen gebracht worden, er zit een geweldige zoekfunctie in. Je kunt ook in contact komen met anderen die hetzelfde boek gelezen hebben (geen idee waarom je dat zou willen, maar goed het kan). Een andere mogelijkheid het praten over een boek is niet zo mijn ding - ik lees het liever. Maar zelfs daar ontbreekt me nu de tijd voor.... Nog anderhalve week en dan vind de afsluiting plaats van de 23 dingen. Ik wil nog wel iedereen even wijzen op de grootste boekenmarkt van Europa, die elk jaar in Deventer wordt gehouden. Ik vind er altijd wel weer een juweeltje voor op de plank.
Oh ja, mijn lievelingsboek is "Kookboek en tekeningen en gebigt - een boek geschreven én getekend door mijn destijds zesjarige dochter en gekregen voor moederdag.

2 opmerkingen:

diriwout zei

Library gaat gelukkig wel gewoon ouderwets over boeken, maar het idee is wel web2.0 door je boekenkast te delen met anderen kom je wellicht op nieuwe ideeën en kun je gebruik maken van elkaars beschrijving. Tevens kun je daar dan een gesprek over beginnen maar dat ziet puzzle dus niet zo zitten -:)

Dat je het kaft van "Kookboek en tekeningen en gebigt" niet kunt vinden en dat dit jou lievelingsboek is lijkt me duidelijk. Wordt het dus tijd dat je het kaft zelf inscand, en er een mooie beschrijving bij plaatst, kunnen wij er ook van genieten. Lekker web2.0

De link naar lybrary thing werkt. Ik Ben eigenlijk wel benieuwd naar grootmoeders grote oren. Doet me sterk denken aan Roodkapje en dan weer aan de geweldige link van jou naar "wie nog in sprookjes gelooft. Heb ik enorm om moeten lachen. Met dank

reiziger2.0 zei

Dag puzzle,
Ik ben onder de indruk van de grondigheid waarmee je de zaken aanpakt. Ik heb overigens geen idee hoe je nu bij mijn boekenkast kunt komen. Wout kwam er wel, maar ik zie ook dat je niet verder komt. Wat kan ik doen? Ik zal onze meester eens vragen.
Nog maar een paar dingetjes mens en dan heb je je MP4 verdiend!