vrijdag 6 maart 2009

Toveren met zand of met woorden?

,

Symbaloo kent naast de meer bekende links naar dingen die ik in de "23" serie al tegengekomen was, ook nog een behoorlijk aantal onbekende. Zo kwam ik deze tegen met tekenfilms. Daarin vond ik bovenstaand filmpje over de zandtovenaar. Ik heb een fascinatie voor mensen die met "simpele" dingen komen tot hele bijzondere toepassingen. Het deed me denken aan de oude traditie om op de stenen vloer in de woonkamer een zandtekening te maken en op zoek naar informatie daarover kwam ik erachter dat er op veel meer plaatsen in het verleden en in het heden wordt "getoverd" met zand. Veel informatie gevonden maar niet hetgeen ik zocht. Wel vond ik informatie over het boeddhisme en hun traditie van het maken van een zandmandala. Ik heb dit vrij recent van nabij mogen aanschouwen en hoewel het materiaal "simpel" (volgens mijn dochter was het stoepkrijt) is, heb ik een enorme bewondering gekregen voor het proces. Wie net als ik wel geïntegreerd is door het boeddhisme wil ik wijzen op Matthieu Ricard. Ook zijn foto's vind ik heel mooi en die zijn o.a. verschenen in het boek "Tibet" en het boek "Boeddhisme in de Himalaya".

Voor wie liever "tovert" met woorden die kan zich aanmelden bij het deventer dictee. Ook deze stond vermeld op de Symbaloo. Ook een manier om een organisatie meer bekendheid te geven. Ik zag er nog geen bibliotheken tussen, misschien komt dat nog ? Ook hier weer een herkenbare favicon, daar had ik nog niet mee gepuzzled, maar ik zie steeds meer anderen die dat wel gedaan hebben. Voor wie nog even wil oefenen vóór het dictee(zoals ik) kan dit op doen op deze nederlandse taal test. Tot digi.

3 opmerkingen:

Monique Bos zei

Hoi Puzzle,

Ook ik lees met genoegen verder op je blog. Ik heb me vergaapt aan het filmpje. Mooi hoor.

Je hebt het over dat zandstrooien op de vloer, wat ze vroeger in boerderijen deden. Dat ken ik en heb ik ook een keer gezien, maar waar ook al weer. Diep gravend in mijn herinnering kwam uiteindelijk de plek weer boven waar ik het gezien had. In een museumboerderij in Ambt Delden. Even gegoogled en voila, het is de Wendezoele. Op de site staat een foto die doet vermoeden dat je er ook een workshopje in kunt volgen. Dus wil je zandtapijten (want zo heten die dingen blijkbaar) maken... ;)

Groet,
Bobo

ps Ik had graag de link bijgesloten, maar je hebt me nog steeds niet uitgelegd hoe je moet linken in een reactie :'(
Wil je dat nog een keer doen?

puzzle zei

He, heerlijk Bomo om weer van je te horen op de digitale B-weg. Leuk om te lezen dat je nog steeds mijn blog leest; ben benieuwd noe het nu gaat met je "bezemwagen". Lukt het je om die te besturen ?Dank je voor je tip over de "zandtapijten"; ik heb heel wat gegoogled maar deze variatie was ik niet opgekomen. Ik was zelf ook erg enthousiast over het filmpje.... dus fijn dat ik dat met jou kan "delen". En excuus dat ik je het linken in reacties vergeten had uit te leggen; surrogaatcoach toch ?; tip is van Rob Coers op de 23dingen site; hij heeft er op 15 oktober jl. een filmpje over gemaakt op screencast, maar misschien kom je ook verder met deze gebrekkige toelichting. Intikken:
temarkeren tekst intikken. Tot links .. groet van "nog niet uitgepuzzlede 23 puzzle

puzzle zei

help bo, lees mijn zojuist geplaatste bericht; zie dat het nu een "echte" link geworden naar een website die ik niet ken. Alle andere pogingen stranden omdat de code niet geaccepteerd wordt - ik mail je, oké ?