dinsdag 24 maart 2009

Bij de deure loop'n


Bovenstaande uitdrukking wordt in deze contreien gebezigd als iemand geen betaalde baan heeft. Ook "thuus zitten" dekt dezelfde lading. En hoewel het werkwoord lopen aktiever is dan zitten, is de strekking toch in beide gevallen van passieve aard. In mijn verre verleden genoten (personeelswerk) opleiding was voor "thuus zitten na een baan" een apart vak ontwikkeld met een heus boek. En hoewel ik mij niet meer de gehele inhoud herinner, is mij bij gebleven dat thuus zitten hard werken is. Uitkering, solliciteren, sociaal isolement, vrijwilligerswerk ja of nee, geen vast dagritme. De lijst met narigheid was eindeloos..... Terwijl ik als werkende wel eens verlang naar een poosje niet bij de "baas" werken. Zeker nu mijn toekomstperspectief is dat ik vanuit mijn senioren-aangepaste-woning met mijn rollator naar het werk ga. Niks fijn genieten van mijn leeftijdsdagen in mijn 50+ appartement en beurzen bezoeken om allerlei ideëen op te doen hoe ik mijn zeëen van vrije tijd kan besteden. Waarom nu deze post? Natuurlijk om de verhoging van de pensioengerechtige leeftijd. Mijn toekomstperspectief wordt toch elke keer anders ingekleurd. Nee, de directe aanleiding was het afscheid vandaag van een collega die uit vrije wil besloot om voorlopig te stoppen met werken om nu bij het gezin te zijn. Ik ben een beetje kwijt hoe dit nu met de trends zit - is this done of not done ? Doen alleen vrouwen dit of doen mannen dit ook ? Maar dit terzijde. Want wat kwam er vandaag op tafel.
Er waren collega's die nu dachten dat de vertrekkende collega nu ze bij de deure lup (=dialect verleden tijd van loop'n) tijd had om uit te slapen, de libelle te lezen, veel tv te kijken en al op tijd aan de sherry kon beginnen...........
Speciaal voor die groep (en voor iedereen die net als ik de fototoepassingen van Krazydad geweldig vind) deze link naar
tijdschriften uit (groot)moederstijd. Als soapsuggestie
de Engelse variatie op Sex in the City. Nog meer tv op je PC ? . En alles voor ze.... vind je hier. Digitale sherry zou ik ook even proeven als je tapas lekker vindt. Want och wat jammer nu, dat kwam vandaag niet ter sprake - het eten koken. Want nu ze de hele dag "niks" doet heeft ze daar eindeloos tijd voor.
Beeldvorming ? Trends ? Uitslapen ?? - blijkbaar is de leerplichtwet aan mensen zonder kinderen voorbij gegaan. Elke week de Libelle lezen - moet het ? Alle soaps kijken - ik vond Mistresses erg leuk, maar de rest ??? Je merkt het al, ik voelde me ook aangesproken omdat ik part-time bij de "deure loop" om voor de kinderen te "zorgen". Ik merk dat het hebben en "opvoeden" van kinderen een kwestie is van keuzes maken én hard werken. En ik herken mijzelf dan ook totaal niet in het beeld van......Ook niet als ik helemaal geen betaalde baan zou hebben. Ik concludeer, misschien geheel onterecht, dat je je denk ik nooit echt een beeld kan vormen van zaken waar je niet direct mee te maken hebt. Doe ik zelf ook net zo hard aan mee, beeldvorming over... Mensen blijven ook net als dieren een interessante soort om te bestuderen. Midas Dekkers heeft hier een ware kunst van gemaakt. Blijf ik toch nog een beetje bij de boekenweek (Hij schreef het boekenweekessay 2009). Ben benieuwd wat Midas over dit alles zou zeggen......
Dit onderwerp triggerde me dus en het Web was zo aardig mijn kerstboom op te tuigen.
Tot digi.

2 opmerkingen:

Lighthousje zei

heb je weer mooi geschreven nachtbrakertje ;-)
Alleen jammer dat de post in je hyves met die rare linkjes is...hoe dat nou kan?

En dat jij als werkende moeder nog tijd vrij kunt maken om in het holst van de nacht blogs te schrijven ?!?!

puzzle zei

Ja lighthousje - geen gezicht dat blog van mij op hyves... ik weet wel hoe het komt, maar hoe het opgelost moet worden is me een raadsel. En dat bloggen, ja jij hebt vrijwillig reces... maar het is echt nog leuk hoor !!!!