dinsdag 7 oktober 2008

Web 2.0 langs de IJssel


Het gebeurt me wel vaker dat ik denk, oh, wat zou ik daar graag een foto van willen maken. En heel vaak heb ik dan net mijn fototoestel niet bij mij. Maar deze keer wel, toen ik op mijn fiets naar deze mooie stad langs de IJssel fietste. En voor het geval je je afvraagt waarom ik deze informatie deel, deze week is er ook een groep mensen in Kampen gestart met de 23 dingen. En een deel van deze mensen mag ik begeleiden, naast de mensen in Deventer die een paar weken geleden gestart zijn. Twee hanzesteden langs de IJssel. Ik kreeg nog spannende visioenen van een roemrijk en spannend verleden, met Vikingen en invallen. Ik ging wat filosoferen over hoe de Vikingen over (achteraf redenerend) relatief nog kleine afstanden de wereld onveilig maakten met hun strooptochten. En dat er later ten tijde van de VOC mensen waren die de wijde wereld introkken op zoek naar handel en voedsel. En nu wij, vanachter onze PC's en laptops trekken we ook de wijde wereld door, maar nu op zoek naar informatie. Verschillen en overeenkomsten. Maar om terug te keren naar de dingen (ding 11 alweer) en naar hoe het nu feitelijke zit; de wijsheid van de Hanzesteden heb ik gevonden in de wiki . Ik heb geen reden om te twijfelen aan de informatie maar deze hanzestedeninfo spreekt me toch wat meer aan. Oordeel zelf maar. In de bibliotheek van Deventer is ook iemand wat gaan spelen in de zandbak van Wiki en heeft daarna een eigen "zandbak" gemaakt, . Al spelende leren én een resultaat. Vind ik wel een geweldige combinatie. Nou wat ik al spelende verder geleerd heb is dat het toch wel handig is als je snel informatie uit je posts terug wilt vinden dat je er labels aan kunt geven en deze vervolgens weer in de sidebar kunt plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een account aangemaakt bij picnik en nu is eindelijk die grote foto uit de kop verkleind naar een acceptabele grootte. Ik kreeg de subtiele hint dat het niet zó mooi was hoe ik de linken in mijn post zette en uitleg hoe ik dit ook kon. Dat lukt me nog niet, dus daar ga ik nog verder mee spelen. Er zijn diverse mensen, waarvan ik de blogs volg via Google Reader, naar de OCN geweest. Dus volop leesvoer,filmpjes, dia's er verscheen van alles van de OCN. Natuurlijk nieuwsgierig geworden wat Twitter is na al die leuke reacties daarop, dus Twitter getaggend in Del.ici.ous en ook Slideshare er maar bij gezet. Del.ici.ous is na maanden gebruik ook wel toe aan een opschoonbeurt. Want taggen is geweldig, maar enige zelfdisicpline hierin is onontbeerlijk, want het dreigt teveel een chaos te worden en dan is alles onvindbaar. Het aanmaken van een Hyves account stond nog op mijn wensenlijstje. Dus daar heb ik mij nu ook aangemeld; mijn eigen pagina wat meer eigen gemaakt met een leuk achtergrondje, leuke kleurtjes, mijn blog erin geplakt en toen op zoek naar digitale vrienden. Ontdekt dat je via Hyves ook kan chatten, maar daar heet het Kwekker. Dus nu kan je met me chatten via Google talk, MSN en Hyves. (HELPPP, niet allemaal tegelijk graag).
Me aangemeld bij de Ning van 23dingen coaches. Nog zonder verder aktief te zijn, maar ik vind het wel een goed initiatief.
In googlemaps schijnen nu ook alle deelnemende-23 dingende-nederlandse-bibliotheken te staan; dus daar zal ik binnenkort eens naar gaan zoeken. OOOHHH, wat is er veel te spelen én te leren.
Ik wil graag besluiten met de wijze uitspraak van een wat oudere buurvrouw "wie zijn geld wil zien verstuiven, neme tabak en duiven". Een variatie met 23 dingen is gauw gemaakt. Tot blogs.

4 opmerkingen:

diriwout zei

Mooie banner en heerlijke rust bij het openen van je weblog -:).
Mooi promotie video trouwens. Wat betreft de links, type eerst de tekst bv. Hanzevideo en selecteer dan het link-pictogram in de werkbalk (naast uitlijnen naar rechts) hierin kan de url worden ingevoerd. Veel succes in Kampen.

puzzle zei

Dankje Diriwout, dank je voor de uitleg over de links. Ik heb het direct toegepast. Het ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Lighthousje zei

Dag Puzzeltje,
wat heb je weer een mooie post geschreven! Lijkt wel of je helemaal niet hebt genoten van het mooie weer het afgelopen weekend en alleen maar achter je pc hebt gezeten. Maar je had nog redelijk ronde oogjes vanochtend en je hebt ook nog tijd gehad om te fietsen en te fotograferen :)
Heb ook nog een tip voor je inzake de linkjes, het is nl. nog mooier als je ze in een nieuw venster laat openen, dat kun je in de html aanpassen, dan moet je "target=_blank" invoegen na het internetadres.
Inderdaad blij dat dat ontzettende iritante muziekje niet steeds begint als ik op jouw weblog kijk en ik hoef ook niet meer zover naar beneden te scrollen voor ik ns een bericht zie, goed bezig, toppie Puzzeltje!!!
Morgenavond ga ik er ns voor zitten en weer n stukkie schrijven, nog even een nachtje over slapen.
Tot morgen!!!

Marianne zei

Ik reageer maar even via dit bericht, want ben even kwijt hoe ik op jou bericht bij mee kan reageren. Leuk, dat je de anderen gaat uitnodigen om te chatten. We hebben ze inderdaad nieuwsgierig gemaakt. Ik was ook zo enthousiast.
jow blog is wel ontzettend mooi zeg! petje af! Ik blijf voorlopig dicht bij de basis, maar leuk blijft het.