woensdag 22 oktober 2008

mooi plat proat'n

Ik heb Hyves..... ik hoorde laatst van iemand die dit vertelde en toen meewarrig en meelijdend werd aangekeken en vervolgens werd er enigzins benepen gevraagd welke ziekte dit nou precies was.

Wij spraken vroeger thuis plat totdat ik naar school ging. Vanaf dat moment moest ik Nederlands praten, heette plat dialect en was de taal waar ik mee opgegroeid was, op de plekken waar ik leerde niet meer toegestaan. Nog later leerde ik dat mijn oorspronkelijke taal in grote delen van het land werd geassocieerd met dom en een beetje achtergebleven gebied. Ik leerde me schamen voor die taal, heb geen logopedie gehad en kon en kan het nooit helemaal verbloemen. Maar geleidelijk aan naar mate ik ouder werd, ging die schaamte voorbij en leerde ik om trots te zijn op deze taal. Met sommige mensen kan ik alleen in deze taal praten, omdat ik daarin precies kan uitdrukken wat ik wil. Het geeft een gevoel, een beeld weer wat nooit vervangen kan worden door het Nederlands. En waarom schrijf ik dit nu ?

Ik realiseerde me ineens hoe onvoorstelbaar veel woorden erbij zijn gekomen door de 23 dingen. Veel vooral Engelse woorden; maar zeg nou zelf, ik schreef laatst; ik heb een foto geuploaded. Dat klinkt in het Nederlands ongeveer als geuplood, maar hoe schrijf je dat in het Nederlands. En hoe zeg ik dat in het ABD (Algemeen Beschaafd Drents) ???? Help, ik merk nu al als ik met mensen praat die niet met de 23 dingen bezig zijn geweest hoeveel woorden ik er ongemerkt doorheen gooi, waarbij ik door de-niet-dingende-mensch (de homo 23 digibetus ??) wat meewarrig aangekeken wordt. En hoe moet dit nu met mijn oorspronkelijke taal. Gaat er nog iemand nieuwe Nederlandse woorden bedenken voor rss, feeds, widget, sidebar, taggen, vodcasten en ga zo nog maar een tijd door. Of komt er een verklarende woordenlijst voor de dingen , een aanvulling voor de spelling en een vertaling hiervan in het dialect ? Ik zal het maar eerlijk bekennen: ik heb weinig hoop. De enige hoop die ik heb zijn onze zuiderburen. Ik zag dat mijn blog ook gelezen wordt (laat eens een berichtje achter) in België. En zij kunnen het wel; mooie woorden bedenken......

Oh ja, ik las bij Erwin dat je nu op een Hyves een videoboodschap kan inspreken. Volgens de toelichting hoeft er niets geupload te worden. De bezoeker klikt op ‘record’ en vervolgens op ‘verzenden’, zodat de profieleigenaar de boodschap direct ontvangt. Om het mogelijk te maken moeten een gebruiker wel een speciale widget plaatsen.

En een voor mij geheel nieuwe Hyves toepassing las ik in de lokale krant; er is een makelaarshyves en een uitgaanshyves Zoals wij thuis graag zeggen " zo kom je nog eens nergens". En over nieuwigheidjes en makelaars gesproken . De Utrechtse Makelaar Peek & Pompe heeft als eerste makelaarskantoor in Nederland een quick response-code op een huis geplaatst. Op speciale posters op de ruiten van de te koop staande woningen staat een extra grote qr-code. Voorbijgangers die geïnteresseerd zijn kunnen hun mobiele telefoon richten en de tweedimensionale barcode lezen. Vervolgens worden ze op hun mobiel automatisch doorverwezen naar de mobiele site van Peek & Pompe. Zij hoeven dus geen URL in te voeren. Op de mobiele site gaat de ontdekkkingstocht vervolgens door......

Vroeger had je een telefoon om te bellen - hoelang geleden was dat ook al weer ? Maar ik denk tegelijkertijd kunnen bibliotheken hier niet "iets" mee. Ik weet even niet wat. Maar misschien heeft iemand anders inspiratie.

Zo, ik ben mijn ei kwijt, voor iedereen die bekend is met mijn avontuur bij Guido Weijers weet wat een opluchting dit kan zijn. Hij gebruikt leuke digitale "dingen", is een beetje op het randje (en erover heen) en na mijn avontuur met het ei ga ik liever ergens anders heen, maar hij heeft sinds kort ook Hyves.....

5 opmerkingen:

Rosa van Luxemburg zei

Nou puzzle,
jij maakt er wel hele verhalen van hoor; wel leuk overigens, maar dat zie ik mij nog niet allemaal doen.

Rosa van Luxemburg zei

enne....
platproat'n kan ik ok heel goed, moar schrieven...det valt we errug tegn.

diriwout zei

Vie goat vanof moandag bie P&OOOO plat proatn. Ik schaam mie doar al geens neat veur. Dan keuj vaak völ better oet de woare komn

Goat goan

Annefred zei

Vin ik helemoale good, maarre een bettie begrip veur de allochtoon die ut pebeert en nich good uut her woorde kommen kan. 'k gooie heel wat plat deurmekoare, dus wie d'r nen touw an vaskneuppen kan is heel knap.
Nee, zonder gekheid, van mij mag plat op het werk en zeker ook in de bieb want om je kunt je nu eenmaal het beste uitdrukken in je moerstaal.Dialect is hot, kijk ook maar in de muziek. Goad edoan puzzletjen!

Marianne zei

Nou kijk, dat plat praten zoals jij, dat kan ik weer niet. Mijn plat is echt plat Amsterdams, en dat wil je niet horen. Wij leerden dat op straat en op school, tot ergernis van onze ouders. Met mijn zussen ( o.a. Liesje)doe ik het af en toe lekker nog, geeft een vertrouwd gevoel. Maar een woordenlijst in het Drents..., laat er eerst maar eentje komen in het ABN, ik weet soms niet eens waar het over gaat in al die termen.