zondag 7 september 2008

Weer terug bij RSS en verder


Nou die regenachtige zondagmiddag kwam eerder dan ik wenste maar ik ga mij eerst voorbereiden op hetgeen de mensen die ik begeleid deze week als "huiswerk" krijgen en mezelf "even"verdiepen in ding 4 en 5. Er is in een halfjaar al weer het nodige verandert, zo had ik toen nog een vraag of ik ergens een opsomming kon vinden van alle bibliotheken die rss hebben en nu word ik met één link op mijn wenken bediend http://nlbiblioblogs.pbwiki.com/FrontPage. Kwam ik ook namen tegen van collega's kun je gelijk zien wat die in hun "vrije" tijd doen. In de presentatie "Anders denken, gewoon doen"van Twijnstra en Gudde had ik gesignaleerd dat daarin gebruik werd gemaakt van Google Reader om je RSS feeds in te plakken. Ik had in een eerder stadium voor Netvibes gekozen, dus ben ik nu de uitdaging(?) voor Google Reader aangegaan. Ik vind de layout behoorlijk saai, maar de functionaliteit met betrekking tot het weergeven van de berichten weer beter. Dus keuzes maken; netvibes had ik al een beetje in de ijskast staan omdat het programma op mijn PC soms vastloopt (kan volgens Rob aan mijn provider liggen), maar misschien lag het er ook aan dat ik abonnementen had op veel van mijn 23 dingende collega's en hun coaches en daarnaast nog zo her en der wat zaken, ik heb nu heel veel verwijderd (sorry collega's), dus misschien gaat het de komende tijd met netvibes weer beter. Ik heb wel de link van Flickr most popular photos die op Netvibes staat in de sidebar van mijn blog geplakt - ik had gehoopt de foto's te zien, maar er is nu een link geplaatst naar de Netvibes pagina - nog niet zo charmant allemaal. Ik zoek nog naar betere opties.Vervolg Google; IGoogle kun je nog een beetje opleuken (het oog wil ook wat) en het aanbod abonnementen is groter, maar Reader is functioneler voor het lezen van de blogs en de berichten erop. Het enige vervelende is dat wat ik ook probeer ik de feed van de 23 dingen pagina er niet in krijg - zowel IGoogle als Google Reader herkennen de feed niet..... Al verder lezend kwam ik via http://zbdigitaal.blogspot.com/ terecht op http://www.marketingfacts.nl/marcom100/ en zag er in ieder geval twee bibliotheken in de top 100 staan. Geweldige prestatie - zou het lukken dit aantal nog uit te breiden ? Ik kwam door deze link ook op nog een andere link http://www.bestyled.nl/bericht/386/Lively,-de-virtuele-wereld-van-Google-(video) waarop het bestaan van Lively bekend wordt gemaakt. Een second life maar dan ontwikkeld door Google. Hoelang zal het nog duren voordat de digitale bibliotheek daarin gaat participeren en ik daar als avatar mijn media leen? Waan of toekomstbeeld ? Ik heb in ieder geval de link van lively getagt voor mijn del.icio.us pagina. Rest mij nog een "oude"wens te proberen te vervullen en dat is een feed op mijn pagina. Nu "just for fun", maar als het werkt misschien voor meer serieuze doeleinden. Ik heb me aangemeld bij http://www.feedburner.com/ en met behulp van de help functie volgens mij alles goed gedaan maar helaas geen logo op mijn blog ..... Dus naast triomfen ook teleurstellingen. Dat is in ieder niet veranderd het afgelopen halfjaar, totdat ik ineens bedacht dat blogger van allerlei nieuwe toepassingen had en jawel hoor, ook het plaatsen van het rss of je blog staat er nu bij. Toen was het bij wijze van spreken binnen één seconde gepiept.
Ik ben nog wat verder gaan linken op de marcom 100 lijst en daarbij een artikel gelezen over de macht van de klant door web 2.0 http://www.marketingonline.nl/nieuws/ModuleItem55076.html en een artikel met 20 web 2.0 toepassingen die niet allemaal voorkomen in deze 23 dingen
http://www.bright.nl/06-web-2-0-software-wordt-sociaal; ik heb ook erg genoten van de site van de trendwatcher Erwin van Lun http://www.mensmerk.nl/ over veel nieuwe (digitale) weetjes en de link op zijn site http://musicovery.com/ ga ik als muziekliefhebber toch zeker even uitproberen. En dan ben ik pas bij nu 7 van de top 100 beland. Oh ja, ik was bezig met RSS die heb ik dus zojuist nog even in Google Reader geplakt.

4 opmerkingen:

diriwout zei

hahaha

Je bent weer heerlijk op onderzoek uitgeweest. Bedankt voor de link naar de RSS feeds van de bibliotheekblogs. Daarwas ik nog niet geweest. Sta ik nog wel op netvibes??? alleen google reader mag ook wel hoor (LOL)

Unknown zei

Zag dat je clips van Bruce Springsteen in de sidebar had staan. Gaat dat bij jou wel goed? Bij mij verdwijnt mijn keuze af en toe en er komt iets heel algemeens voor in de plaats

WoW!ter zei

Hoi Puzzle, ik hej jouw blog ook maar toegevoegd op de NL biblioblogs wiki. Kijk maar eens bij nieuw.

puzzle zei

Nou Wow.ter, ik kan beeter dialect proaten dan schrieven, maar gewoon goan det lek mie het beste. Onmuenig bedankt,voorlopig bin'k nog niet uit e puzzelt....