dinsdag 16 september 2008

(Overijsselse) bibliotheken en Web 2.0 ?

De titel pretendeert dat ik hier heel breed onderzoek naar gedaan heb. Dat is niet waar, maar ik ben op het trefwoord bibliotheek gaan zoeken in verschillende Web 2.0 toepassingen en daardoor zijn er vragen bij me opgekomen, misschien weten jullie antwoorden ? Of nog meer vragen ?

In mijn eerdere ervaringen met http://www.widgetbox.com/ is mij dit niet opgevallen, maar nu heb ik een aantal "hits"van het trefwoord bibliotheek in de sidebar geplaatst. Ik vond de bibliotheek Deventer ertussen, diverse widgets van de bibliotheek Enschede. Eén waarvan in de titel de bron niet vermeld staat, maar ook een widget van Malmo, als ik goed opgelet heb tijdens de topo zoek ik nu emand die Zweeds spreekt en mij de vertaling van hun widget kan doorgeven. Volgens mij zijn er in het voorjaar van de 23 dingen in Overijssel nog meer widgets ontwikkeld, maar die zie ik hier niet, waar vind ik die dan wel ??? Ik ging het trefwoord bibliotheek ook intikken op http://blogsearch.google.com/ en kwam daar tussen een aantal wat bijzondere verwijzingen terecht bij het blog van http://www.wowter.nl/blog/ met oa info over OCN 2008. Ik wist niet van het bestaan maar volgens zijn blog is er tijdens de OCN een groepje verslingerde bibliotheek twee punt nullers die twee dagen lang een complete bibliotheek 2.0 track zullen verzorgen. Van het programma kan je alvast een en ander zien de bibliotheek 2.0 is happe.ning. Hij zal in een van deze (volgens zijn zeggen) ontzettend leuke sessies wat vertellen over de groei en ontwikkeling van de Nederlands (talige) biblioblogosphere. Over de motivatie van de bibliobloggers. Waarom bloggen we, wie bereiken we er mee, lukt het om een community te bouwen, wat zijn je mooiste posts, of je populairste, hoe vaak kijk je naar je statistieken? In zijn blog een opsomming van 90 bibliobloggers............. Ik ging al weer helemaal uit mijn dak bij al die geweldige info. Maar oordeel zelf (zie waarschuwing vorig post). Het lijkt me echter wel helemaal web 2.0 om deze informatie met jullie te delen. Ben benieuwd naar de uitkomst van al die vragen. Hij heeft vast een RSS feed zodat ik zijn blog kan blijven volgen. Maar wat ik mij natuurlijk wel afvraag participeren in dit initiatief ook Overijsselse bibliobloggers ?
Of komt al deze informatie terug in een (nog bredere ?) proeftuin http://nlbiblioblogs.pbwiki.com/Proeftuin

Tot slot kwam ik nog op het web informatie tegen over de expo over web 2.0 in okober in Berlijn met als openingszin ; How will you use de power of Web 2.0 ? Meer info http://en.oreilly.com/webexberlin2008/public/content/home Ik heb nog niet ontdekt of de bibliotheek daar ook een stand heeft, maar misschien is het IDEE ?

5 opmerkingen:

WoW!ter zei

In elk geval een collega van je uit Hengloooo

puzzle zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
diriwout zei

Wat ik weet gaan Nazdrava en Essen2puntO ook naar deze bijeenkomst. Zelf had ik er ook veel zin in maar ik moet op 7 oktober weer een aantal 23dingen deelnemers uit Kampen op het web2.0 spoor zetten. Helaas

Lighthousje zei

Hey puzzletje,
heb even een paar linkjes en een stukje tekst van je "geleend". Was zo mooi verwoord, had t niet beter gekunt :)
Dus bij deze: dankjewel!!!!

Annemarie van Essen zei

Ik ben er twee hele dagen. Zomaar deelnemer aan een geweldige track. (en ik geloof dat ik zelfs herkenbaar ga zijn aan een geweldig t-shirt ontworpen door Moqub. :))

Wat is het leven soms toch mooi. :)