dinsdag 30 september 2008

Ouderwetse mama, maar ook ouderwetse meester



Het fijne van kinderen hebben is dat ze gewoon recht voor je raap zeggen hoe ze over je denken. Of dat ze dingen in een tempo doen waar jij hoe je ook je stinkende best doet toch nooit meer bijhoudt. Nou voor het geval ik nog dacht dat ik nog wel enigzins "bij de tijd" was is mij die illusie inmiddels wel ontnomen door mijn kinderen van respectievelijk groep 4 en groep 8. De digitale wereld is allang binnen onze muren ... Zo kan de jongste (net 7) inmiddels (zonder dat ik haar dat verteld heb) op internet een foto opzoeken, deze opslaan in haar map met afbeeldingen en deze vervolgens als bureaublad weergeven. Ze heeft allang in de gaten dat overal waar www. voorstaat je in kan tikken in de computer en dan kan je meestal leuke spelletjes doen, maar ook - en dat vindt ze eigenlijk het allerfijnst om eerst even muziek op te zoeken op internet en dan vervolgens alsnog dat spelletjes te doen - veel gezelliger. Jammer dat ze laatst helaas de muziek niet meer hoorde, maar voordat ik kon kijken wat er aan de hand was had ze tussen 20 andere icoontjes al gezien dat de demper aanstond ..........De oudste mag inmiddels op msn en gezellig dan kunnen we, aanwezig in het hetzelfde huis, toch met elkaar communiceren. Ik ben al blij dat ik dit kan en zo af en toe ook nog een leuk icoontje kan meezenden. Alleen die msn taal daar kan ik niet aan wennen, want ik praat een dag later weer met de meester over haar spelfouten ..... Toen ik het daar met haar over had - zei ze- maar jij bent dan ook een ouderwetse mama. Maar gelukkig (??) heeft de meester niet eens msn dus is hij volgens mij ook een ouderwetse meester. (Zeer schrale troost).
Moraal van dit verhaal ? Er groeit een jeugd op die zich met zoveel "nieuwigheden" in een waanzinnig rap tempo ontwikkeld dat ik mij wel afvraag hoe hun omgeving daarop gaat anticiperen. Ik zie wel ontwikkelingen op de scholen en in de bibliotheken, maar kunnen "wij" als ouderwetse scholen en ouderwetse bibliotheken, zich nog wel in dit tempo verplaatsen in hun beleefwereld ? Ik schreef een paar posts geleden over de avatar in de bibliotheek. Ik had daar geen tijdsbeeld bij, maar nog niet volgende week of zo. Maar kort daarop zag ik in een internetspelletje voor jonge kinderen het logo van de Rabobank opduiken en ik wilde jullie ook deze link niet onthouden van mijn favouriete trendwatcher Erwin van Lun, nl dat War Child een vredesmars organiseert op Habbo.
Wanneer komt de bibliotheek in deze "spelletjes" aan de beurt ? Of is dit allang gebeurd en heb ik dit (ook) gemist ?
Voor diegene die nog een nieuwe taal wil leren of deze. Orthopedagogen zijn er nog niet helemaal overuit of het nu wel of niet kan. Kinderen leren makkelijk een tweede taal, maar of ze ooit nog "normaal" Nederlands kunnen schrijven is maar de vraag. Maar misschien is dat straks in de digitale wereld ook geheel overbodig geworden. Deze ouderwetse moeder is blij dat ze door de 23 dingen nog enigzins op de hoogte is, maar het is te langzaam en te weinig..........
Ik las in een wetenschappelijk tijdschrift (bij de tandarts) dat (als ik het goed onthouden heb) je naar het schijnt met een snelheid van 1/10 van de snelheid van het licht = dan zo'n 30.000 km per uur je in zo'n 12 seconden op de maan kunt zijn. Maar dat als je naar andere zonnestelsels wilde vliegen (?) je minstens 50 jaar nodig had voor de heenreis. Zij betreurden dat er nog niets was uitgevonden waardoor je je net zo snel kon verplaatsen als het licht. Toen dacht ik ook de mensen die dit bedacht hebben hadden ouderwetse ouders en ouderwetse scholen en bibliotheken en toch gaan ze op een dag hierover nadenken. Ach ja, en zo werd alles weer betrekkelijk.

1 opmerking:

diriwout zei

Wederom een leuk en mooi opgebouwde blog. Ook ik kan mijn kinderen soms nauwelijks meer volgen (ook buiten het web om)